Logo

Till kassanVectorCreated using Figma
  • Startsidan
  • Köp- och leveransvillkor

Köp- och leveransvillkor


Generell information

- Leveranstid är 3-5 arbetsdagar efter orderdatum. 

- Inför och efter stora allmänna helgdagar (som tex midsommar, jul och påsk) kan leveranstiden vara något längre.

- En enhetsfrakt om 59:- (inkl moms) per beställning tillkommer.

- Hos Barnresebutiken har du alltid 30 dagars ångerrätt.

- Alla våra produkter har minst 1 år garanti.

- I samarbete med Klarna Checkout kan du betala med Klarna Faktura, Klarna Konto, kort eller direktbetalning via internetbank.

Läs mer om våra köp- och leveransvillkor nedan.



Köpvillkor

Priser
Samtliga priser i butiken är angivna inklusive moms och i svenska kronor (SEK) och avser styckpris om inget annat anges. Barnresebutiken.se reserverar sig mot uppenbart felaktiga priser som uppkommit av till exempelvis tekniska problem.

Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Barnresebutiken.se bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i tex angivande av pris, leveranstid etc förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Alla varor förblir Barnresebutiken.se egendom till full betalning erlagts. Alla bedrägeriförsök och falska beställningar polisanmäls.

Åldersgräns
För att kunna bli kund hos Barnresebutiken.se måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än 18 år krävs det din målsmans godkännande för köp.

Personuppgifter
En genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter (namn, adress, e-postadress, telefonnummer och eventuellt personnummer) registreras i vårt kundregister. Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar, i enlighet med personuppgiftslagen (PUL), att dina kunduppgifter endast används av barnresebutiken.se och av Klarna AB om du väljer att betala med Klarna Konto eller Klarna Faktura. Enligt PUL har du rätt att få del av den information vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den skall rättas till eller tas bort genom att kontakta vår kundservice. Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. 

Förbehåll
Barnresebutiken.se gör sitt yttersta för att tillhandahålla så korrekt information som möjligt. Vi reserveras oss dock från eventuella slutförsäljningar samt eventuella bild- eller textfel. Vi förbehåller oss också rätten att ändra priser och villkor utan föregående avisering. De priser och villkor som gäller är de som angivits vid varje köptillfälle. 

Produktbilder
Barnresebutiken.se kan inte garantera att alla bilder i butiken exakt återger produktens verkliga utseende, men kan däremot garantera att Barnresebutiken.se gjort allt för att få en så rättvisande bild av produkten som möjligt.

Företagsköp
Lagen om ångerrätt och öppet köp gäller ej företag.


Betalningsvillkor

Klarna Checkout
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning via bank. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken informaton du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för dig. Vilka alternativ som du erbjuds kan växla från tid till annan.

Det betalsätt som vi erbjuder är:

- Faktura
- Delbetalning
- Kortbetalning
- Direktbetalning via internetbank

Fakturabetalning
Om du väljer att betala med faktura så får du alltid hem din vara innan du behöver betala. Med Klarna Faktura så har du 14 dagars betaltid räknat från den dag då varorna lämnat vårt lager och din faktura har skickats till den e-mail som du har angett i din beställning. Vid utebliven betalning tillommer en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Klarna faktura hittar du på Klarna.com. Om du väljer fakturabetalning så måste leveransadress överenstämma med den adress som du är folkbokförd på. Alternativ leveransadress kan inte godkännas.

Delbetalning (Klarna Konto)
Klarna delbetalning innebär att du får hem din vara innan du betalar. Alla din köp du gör med Klarna konto samlas på en månadsfaktura. Du betalar i egen takt eller med ett fast månadsbelopp. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kronor varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kronor i månaden tillkomer på fakturan. Fullständiga villkor för Klarna faktura hittar du på Klarna.com. Om du väljer delbetalning så måste leveransadress överensstämma med den adress som du är folkbokförd på. Alternativ leveransadress kan inte godkännas.

Kortbetalning
Vi erbjuder säker kortbetalning med VISA, Mastercard och American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetsparner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. Detta innebär att de följer Payment Card Industry Data Security Standard som är den högsta stanarden av säkerhet i branschen och den omfattar all hantering av data i den kassalösning vi använder. All korthantering sker SSL-krypterat (Secure Socket Layer) så att du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen med kort.

Direktbetalning via internetbank
Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout. Du loggar då in hos din bank under köpet och pengarna dras direkt från ditt bankkonto.

Mer information om Klarna Checkout och alla villkor hittar du på Klarna.com.



Leveransvillkor

Leveranssätt
Barnresebutiken.se skickar dina varor per post. Varorna levereras DB Schenkes utlämningsställe nära dig.

Leveranstid
Vi packar och skickar dina varor snarast möjligt. Normalt kommer varorna till dig eller till ett utlämningsställe nära dig 3-5 arbetsdagar efter beställningsdag. Du måste hämta ut ditt paket senast 14 dagar efter ankomst till ditt utlämningsställe. Om detta inte görs återsänds paketet till oss och vi kommer att ta ut en frakt- och hanteringskostnad från dig om 180 SEK för outlöst försändelse. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av köp. Läs mer under "outlösta försändelse" nedan.

Leveransförsening
Barnresebutiken.se arbetar aktivt för att förseningar inte ska uppstå. Om detta ändå skulle förekomma kommer du som kund att meddelas via e-post eller telefon. Du har alltid rätt att häva köpet om leveransförsening skulle uppstå.

Fraktkostnad
En fraktkostnad om 59:- (inkl. moms) tillkommer varje beställning.

Outlösta försändelse
Det är upp till dig att du som kund anger en giltig och korrekt leveransadress. Hämtar du inte ut de varor som du har beställt inom försändelsens liggtid, så debiteras du vår kostnad för att skicka ditt paket fram och tillbaka samt lagrings- och hanteringskostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 180 kronor. Ej uthämtat försändelse räknas inte som hävning av köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

Transportskada
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du omedelbart anmäla detta till utlämnande företag alternativ till det företag som levererat till din brevlåda. Om en vara skadas då den returneras till Barnresebutiken.se står kunden denna risk.


Ångerrätt, returer, byten och reklamationer

Ångerrätt
Du har 30 dagars ångerrätt från det att du tagit emot en vara som du har beställt. För att kunna utnyttja din ångerrätt skall produkten vara oanvänd, i säljbart skick och med oskadad förpackning. Läs i sektionen "Returer" nedan hur du går tillväga. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summa inom 14 dagar efter att din retur har nått oss. 

Returer
Innan du returnerar en vara ber vi dig att höra av dig till order@smalltraveller.eu och talar om ditt namn, ordernummer, telefonnummer samt förklarar varför du vill returnera varan. När vi har tagit emot ditt email så skickar vi en returblankett till dig via email, som vi ber dig att fylla i och lägga i returförsändelsen. Därefter väljer du ett av följande alternativ:

Alternativ 1: Du beställer en returfraktsedel (returetikett) från oss som du sätter på din försändelse. Lämna därefter in försändelsen där du hämtade ut den. Att utnytta vår returfraktsedel kostar 39 kronor för kläder och skor och 79 kronor för övriga produkter. Kostnaden för returfraktsedeln dras av vid återbetalning.

Alternativ 2: Du skickar din retur med valfritt fraktsätt till:

Smalltraveller OÜ
Käokeele tee 8-4
11912 Tallin
Estland

Bytesvillkor

Om du vill byta en produkt så ber vi dig att meddela detta till oss via order@smalltraveller.eu. När vi har tagit emot ditt email så skickar vi en retur/bytesblankett till dig via email, som vi ber dig att fylla i.  Gör sedan en ny beställning på den produkt du vill byta till och ange därfefter ordernumret på din nya beställningen längst ned på retur/bytesblanketten. Lägg därefter retur/bytesblanketten i din bytesförsändelse och förslut försändelsen.

Därefter skickar du iväg försändelsen enligt ett av följande alternativ:

Alternativ 1: Du skickar din bytesvara med valfritt fraktsätt till:

Smalltraveller OÜ
Käokeele 8-4
11912 Tallinn
Estland

Alternativ 2: Du beställer en returfraktsedel (returetikett) som du sätter på din försändelse. Lämna därefter in försändelsen där du hämtade ut den. Att utnytta vår returfraktsedel kostar 39 kronor för kläder och skor och 79 kronor för övriga produkter. Kostnaden för returfraktsedeln dras av vid återbetalning.

Då det är Barnresebutiken som står för kostnaden att skicka ut en ny produkt så gör vi återbetalning för frakten (59 kronor) för din nya beställning som innehåller den vara du har bytt till. Detta under förutsättning att nytt ordernummer för den nya beställningen framgår på retur/bytesblanketten (längst ned på blanketten).

Reklamation
Om någon vara är skadad när du öppnar paketet ska du gör en reklamation till oss. Därefter ersätter vi dig på lämpligt sätt genom en ny likvärdig vara, en reservdel eller pengarna tillbaka. Du som kund har inte heller några kostnader för frakt i samband med detta utan vi betalar självklart dina fraktkostnader. Vid reklamation ber vi dig att kontakta oss via mail order@smalltraveller.eu. Ange att det gäller en reklamation så hjälper vi dig på bästa sätt.


Avbryta eller ändra en befintlig beställning och namnändring
För att minimera leveranstiden till våra kunder så behandlas din beställning av lagret, direkt efter att du har lagt din beställning. Detta innebär att vi inte kan avbryta eller ändra (lägga till eller ta bort produkter) i en inkommen beställning. När en order är lagd så kan mottagarnamn på försändelsen inte ändras. Om du vill att någon annan än du själv hämtar ut din försändelse, så måste denna person få din id-handling och visa upp id-handlingen på utlämningsstället när han/hon hämtar ut din försändelse.

Force Majeure

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.


Cookies

För att hålla ordning på bla inloggning och kundkorg använder vi cookies (sk sessioncookies) som lagras på besökarens dator. Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer informaton hittar du på Post och Telestyrelsens hemsida. 


Personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar, i enlighet med personuppgiftslagen (PUL), att dina kunduppgifter endast används av barnresebutiken.se och av Klarna AB om du väljer att betala med Klarna Konto eller Klarna Faktura. Enligt PUL har du rätt att få del av den information vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den skall rättas till eller tas bort genom att kontakta vår kundservice. Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning.